donderdag 10 juni 2010

Op sleeptouw - på slepetau

Een beeldenverhaal om te laten zien hoe het was om mijn ouders een weekje op sleeptouw te hebben - het was geweldig! Het weer ongehoord, zowat elke dag zon, en de natuur was overweldigend. Ditmaal geen mooie woorden, maar een kleine selectie uit de overdaad van beelden... Geniet!

Vader op de uitkijk, vogels, wilde beesten - moeder stil van de kalmte...

Brug naar oneindige wildernis...

Grauwe rots, eenzame berk of verloren den, zachte tred op rendiermos...

Dwergberk, Betula nana, gedwongen tot een leven gebukt over rots.

Het landschap soms opgehelderd door zonnestraal of wolkenbreuk...

Rendieren, alsof het de normaalste zaak van de wereld is...

Het water helder, maar ijskoud...

...

Geklommen tot de plek waar geen boom meer durft te gaan...

Enkel boomkarkassen en naakte rotsblokken...

Staand en dood, zeldzaam maar zeker niet ongewoon, vaak honderden jaren - maar nog steeds geteisterd door weer en wind...

Tja...

Weer 's wat anders dan eland of overstekend koeienbeest...

Bijna juni, maar sneeuw siert de hoogvlakten...

Ringebu stavkirke, de geur van eeuwenoud hout doet de geest hunkeren naar verloren tijden...

Even eruit, vader sprint omhoog, moeder bewaakt de auto...

Garmo stavkirke in Maihaugen, de drakenhoofden sieren de kerk

Ditmaal zoeken we het dichterbij, Tronkberget, het uitzicht helder over groene berk en spar...

Zo'n dikke 600 meter-en-nog-wat boven zeeniveau, de campus links onderin...

Oude baken bovenop de berg, signaalvuur voor tijden lang gelee - niet alleen in films dus...

Jutulhogget, Grand Canyon van Noord Europa

Wederom Maihaugen, een verzameling van eeuwenoude houten huizen uit Noorwegen...

Knappe timmermannen, destijds...

Laat mij maar achter...

4 opmerkingen:

  1. Bij deze foto's komen spontaan de liederen van Eddie Vedder mijn hoofd binnen dropen.

    Wanneer gaan we weer samen naar Skandinavië gaan?

    A.A.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lieve A.A.,

    Wat te denken van volgend jaar? :) Keertje in de herfst, blijkt erg mooi te zijn! :D

    W.W.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve Willem,

    Ik heb al een hele tijd niet meer op je blog gekeken:$ maar nu ik het dan wel gedaan heb, zal ik ook gelijk even reageren :)
    Prachtig beeldenverhaal! :) Al heb je ook weer je best gedaan met je beschrijvingen bij de foto's :p

    Hoe is het met jou verder? Fijn om je ouders weer gezien te hebben? (Al is dat waarschijnlijk al weer een maand geleden:$)
    Wanneer kom je weer terug?

    Liefs,
    Paulette

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Paulette: bedankt voor de complimenten! Met mij is alles goed en werk momenteel aan mijn volgende verhaal. Het was inderdaad erg fijn om mijn ouders weer 's gezien te hebben en om weer 's te kunnen praten over van alles en nog wat! :D

    Wanneer ik terug kom? Dat is geheim. :)

    -Willem

    BeantwoordenVerwijderen