woensdag 17 februari 2010

Je hebt elanden - en elanden.

Vandaag was dan dag dat we met het vak 'carnivore ecology' (klinkt als een ruige heavy metal band!) een excursie hadden. Onze hoop lag op het zien van wolven, hoewel je daar eigenlijk nooit op mag hopen (althans dat is mijn insteek als het neerkomt op het zien van wilde dieren). In de buurt ligt namelijk het grote bevroren meer (zo'n 4o km lang, 2 km breed) 'Storsjøen' (spreek uit als: stoersjun) waar afgelopen weekend een wolvenpaar (waarschijnlijk het alpha-koppel) is gespot. Ze lagen met zonnig weer midden op het meer, zodat ze alles goed konden overzien en ook voldoende vluchtroutes hebben. Want ja, wolven zijn banger voor mensen dan andersom, echt! Op dat moment wist men nog niet waarom ze precies op dat meer lagen, maar vandaag was het duidelijk geworden. In de buurt hadden ze namelijk een elandkalf gedood (they had made a kill, zoals ze dat in het Engels zeggen), waar ze dus goed een paar dagen op kunnen teren. Vandaar dat ze in de buurt, lekker in het zonnetje, lagen uit te buiken.

Hoewel we geen wolven hebben gezien deze dag, zijn we wel naar het elandenkadaver gegaan om eens te kijken hoe dat eruit zag. Dat is namelijk ook een hele beleving! In Nederland schrikt het merendeel al als ze een dood konijn of haasje zien, laat staan een eland!

Overal was de sneeuw vertrapt, er lagen haren en bloed. Het kadaver was eerst ontdaan van de maag (want dat eten ze niet op, waarschijnlijk omdat het er barst van de bacteriën) en vervolgens een stukje verder gesleurd. Het enige wat er nog van het kalfje over was, was de huid, de poten en de kop. De rest was weg, versleept of gewoon opgegeten.

Crime scene (met rechts de resten van de eland):


Haren - neen, het was niet een of andere Noor die zich heeft ontdaan van de baard of snor


Close up - elandkalf


Voorkant


Het bevroren meer - op voorgrond sporen van wilde dieren


Wolvenpootafdruk - met bloed!



Ps. We hadden vandaag ook nog een drietal levende elanden gezien. Heus! Lompe, logge beesten zijn het, maar wel mooi om ze ook eens levend te zien! :) (Ik heb er geen foto's van kunnen nemen, jammerlijk genoeg, maar dat komt nog wel - aangezien deze provincie de grootste dichtheid van elanden kent!)

Pps. Mijn excuses voor degene met zwakke maag, of aan zij die denken dat in de natuur alles lief, zacht en schattig is. -NOT- :P

3 opmerkingen:

  1. Hmm.. excuses geaccepteerd!! =P

    Wel een mooi verhaal weer.. Zou die wolven best willen zien liggen op het meer.. Moet een mooi gezicht zijn lijkt me =)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zat er niks meer aan wat je naar mij kon sturen zodat ik wat extra geld kan verdienen bij de slager??

    Huishoudelijke tip: waarschuw eerst dan foto's
    zal ook deze foto's straks kijken als ik thuis ben. Hopelijk is alles goed te zien :)

    Heb btw de topografische kaarten van Norge al op men GPS staan en de ticket bijna geboekt ;)
    zal zo eens kijken waneer ik een week vrij heb (en een week kan skippen) want 1 week is wel weinig hè helemaal naar het hoge noorden.

    Gr. Scott

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik ben jaloers...

    PS: ik zit thuis beneden je verhalen te lezen en mn vader kijkt me telkens gek aan als ik moet lachen(hij is voetbal aan het kijken).......dat is mijn spannende verhaal. dat je even een indruk krijgt van het verschil tussen jij+noorwegen en masha+nederland

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen