woensdag 24 februari 2010

Femundsmarka

Excursies zijn tof, dat hoef ik niemand te vertellen. Nog tofferder als je in Noorwegen bent. Toch is het even bikkelen om ervoor te zorgen dat je om 08h00 in de bus zit, terwijl het 's ochtends nauwelijks warmer is dan -20 C! Het kleine stukje van 'studentdorm' naar de deur van de bus is goed genoeg om uitgeademde waterdamp te laten bevriezen aan de neusharen - wat resulteert in een onaangenaam 'snotneus-gevoel'.

Gisteren erop uit om wat van de omgeving te zien. Hoewel ik daar erg veel over kan vertellen -want ik heb veel gezien en gehoord - is het makkelijker om gewoon wat plaatjes te laten zien. Zodat je op die manier zelf een beeld kan vormen wat hier allemaal te zien is... Ofzo.

Om je een idee te geven waar we naartoe zijn gegaan, hier een overzichtskaartje van het nasjonalpark Femundsmarka. Het gebied ligt precies ten westen van het Zweedse Rogen / Långfjället Natuurreservaat waar ik samen met een stel vrienden in 2008 een mooie toch heb gemaakt! Het was erg mooi om de Noorse equivalent daarvan eens te bewonderen, ditmaal bedekt onder de sneeuw! :) Oja, daar waar de bomen stoppen is uiteraard de boomgrens (duh) - die ligt in dat gebied op zo'n 800-900 m.o.h. (meter över havet).








6 opmerkingen:

  1. Gadsamme Willem, het ziet eruit alsof je op een onderzoekstation op de zuidpool zit. Waar ze voor de grap een bosje bij hebben neergezet. Hoeveel mensen zitten er nou in dat dorpje van je? Het ziet eruit alsof er uberhaupt maar 6 gebouwen staan!

    Gr. Neel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Neel: hah, de Zuidpool is het niet, eerder de Noordpool! Qua temperatuur komt het wel in de buurt, het heeft hier zowat de temperaturen van Svalbard. Het is ook een van de koudste delen van Noorwegen! :P Bevolkingsdichtheid? Rond de 1.5 persoon per vierkante kilometer ;). Tel uit je winst (vs. Hilvarenbeek: 158/km2)! :P

    Hoeveel mensen hier in de buurt? Ik denk een honderdtal studenten, als het er niet minder zijn. Van een dorp kun je niet spreken, de mensen wonen hier erg verspreid! Maar dat kunnen er in ieders geval niet meer dan 50-100 zijn! :P

    -Willem.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Willem: en dan zit je nog aan de andere kant van de rivier ook. Ik ben wel benieuwd hoe dat winkeltje eruit ziet dan. Hebben ze wel genoeg pleepapier? Les Stroud bikkelt misschien een paar dagen, maar na een halfjaar... Met aambeien kan je niet klimmen eh!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ohhhh Willem t is echt een mooi plaatje!! =D Inclusief Eland!! =D Vet!! Zit te wachten op de foto's van de wolven... alhoewel ik niet zeker weet of ik die wel moet willen verwachten enzo.. die dieren horen schuw te zijn..
    =) ik wacht weer in spanning op je volgende verslag!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. o wow Het lijkt net een sprookjeslandschap. Ik vind het geweldig om je verhalen te lezen Willem. Je bent hartstikke enthousiast en dat is door het scherm heen te voelen. Zo kan ik ook beetje meegenieten en hoef ik niet met -25 graden naast je te staan. Ben ik wel beetje blij om haha
    groetjes Niki

    BeantwoordenVerwijderen
  6. *Heeft met open mond zitten kijken naar de foto's*
    Deze zijn een prettiger aangezicht, dan die van het verscheurde kalfje (A)

    De volgende keer mag je wel meer vertellen hoor, ik geniet van je verhalen, je schrijft leuk! :)

    Even een klein citaat (achtig-iets):

    I’m in love with a fairytale,
    even though it hurts
    Cause I don’t care if I lose my mind
    I’m already cursed

    *Driekraaien van wie dit nummer is en uit welk land hij komt:)

    En nu genoeg onzin.
    Hopelijk kan ik nu dus gewoon reageren.
    (Ik dacht dat je een of ander account moest hebben) Over blond gesproken.

    (Nog een laatste kleine denkactie, of ik ben gewoon heel stom dat ik het niet weet, maar je hebt blondies, brunettes.. en mensen met zwarte haren dan? 'Zwarties?'... )

    Liefs,
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen