maandag 15 maart 2010

Over kerken, kamperen en bergtoppen...

Een paar zondagen geleden ben ik naar de kerk gegaan... - ik beken schuld. Ik heb echter geen stap in de kerk gezet. Jammer, want ik had het graag van binnen willen zien. Gelukkig was het uiterlijk van de kerk al zeer de moeite waard! Zoals sommigen weten (maar het overgrote deel waarschijnlijk niet) is Noorwegen rijk aan een uniek type kerk. Volgens mij zelfs een van de oudste houten gebouwen in Europa! Correct me if I'm wrong. Dit zijn de zogenaamde stavkirke en zoals de naam al zegt zijn dit (simpel vertaald) staafkerken. Deze bouwwijze wordt gekenmerkt door verticale planken en boomstammen welke rusten op een stenen fundering. Zo heeft het houten bouwwerk geen contact met de vochtige ondergrond en gaat het gebouw langer mee! Maar goed, daarover over een paar maanden (waarschijnlijk) meer!

Een andere bouwwijze is de (ik gebruik even het Duitse woord) manier waarop veel oudere huizen, maar ook nieuwe hutten, worden gebouwd in Noorwegen: het zogenaamde blockhausbau. Zo ook het kerkje in Rasta (vijf kilometer stroomafwaarts). Op een mooie zondagmorgen besloten ik en Stefan om op ski's naar dit kerkje te gaan en het eens van dichtbij te bekijken. De bloedrode balken steken mooi af tegen de zwartwitte bergen op de achtergrond...




Afgelopen weekend echter, ben ik samen met een paar medestudenten de wildernis ingegaan. Gewoon even een lekker nachtje buiten slapen en dan weer terug, want school gaat ook gewoon door. Lang wegblijven kán, maar is niet goed voor je studiegedrag!

Zonder sneeuwschoenen is er geen beginnen aan, dus ook ditmaal weer deze prachtuitvinding onder de voeten gebonden. Na een goede vier uur lopen kwamen we bij een meer waar we heerlijk in de zon hebben genoten van een middagmaal. Niet iedereen voelde zich optimaal dit weekend dus besloten we om de eerste de beste hut op te gaan zoeken en te kijken of deze wel open was. Dwars het meer overgestoken kwamen we bij een open hut. Het was wederom een cabrio-hut (zie een van mijn vorige verhalen) maar deze keer een wat luxer versie met ruimte genoeg voor zeker vier slaapzakken! Achteraf bleek de hut net iets te groot te zijn, want met het vuur konden we het niet geheel warm stoken. Maar ach, voor de nacht heb je een goede slaapzak... Na een avond vol stoere verhalen rondom een heerlijk brandend kampvuur besloten twee van ons (Bart & Stefan) om de nacht door te brengen in een 'snow shelter'. Niets meer dan een primitief afdakje, waaronder je droog ligt van enige regen- of sneeuwval. Of je het koud hebt of krijgt gedurende de nacht is een ander verhaal. (Ik heb overigens nog nooit zoveel sterren aan de hemel gezien als die nacht!) Jan (Duitser) en ik verbleven de nacht in de hut, met een zacht, knisperend vuurtje in het midden van de hut. Af en toe wakker geworden van een ijskoude neus ben ik de nacht goed en warm doorgekomen. Ook Stefan en Bart hebben het overleefd - so no worries.




Om het verhaal nóg langer te maken, prop ik er het (korte) verhaal van deze dag ook nog even tussen. Vandaag wederom een excursie (omgeving Rondane Nasjonalpark) met de bus door Noorwegen. Het is lastig om overal te stoppen met een x-aantal-meter-lange bus, laat staan een weg te banen door de diepe sneeuw. Vandaar dat een groot deel van de excursie plaatsvond in de bus. Gelukkig gingen we er geregeld op mooie momenten uit. Gedurende de excursie heb ik zoveel informatie opgevangen die ik niet met jullie ga delen - dat zou me nog een dag extra kosten om alles uit te typen! Vandaar dat ik het doe met een aantal foto's om je een impressie te geven van wat ik vandaag gezien heb! :) Enjoy.




4 opmerkingen:

  1. wauw! als het lente wordt en t zonnetje derop staat wordt t nog mooier daar! ^^ leuk kerkje ook.. ohja! als t goed is komt er over een paar weekjes een pakje binnen bij je! =D
    (als je tenminste ergens een adres aan een van de dames hebt doorgegeven??)

    knuffol

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Marloes: de dames zijn op de hoogte van mijn adres. Dus ik ben benieuwd naar het pakje! :D Hoe zit het met jullie vakantie? Al die road-trip gepland? Scandinavië is een aanrader in de zomer! :D

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi neefje! Ik zit steeds je verhalen te lezen, maar het werd tijd dat ik ook eens reageer. Zo te lezen heb je een geweldige tijd daar. Ik vind het erg leuk om je ervarinen te lezen en foto´s te zien. Wat een prachtige natuur! Zijn er veel niet-Noorse medestudenten en waar komen die zoal vandaan?
    Ha´ det rigtig godt! Mange hilsner fra Angela

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Willem!
    Ik ben net als Angela zo vrij om jouw avonturen te volgen. We hebben zelf lang lang geleden ook een fantastische reis mogen maken door Noorwegen. Dus het spreekt ons wel aan. Geniet ervan en groeten van ome Peter (van Hoesel) en tante Toos uit Riel.

    BeantwoordenVerwijderen